Een B&B business plan opstellen – Deel 2 : het budget

Een B&B business plan opstellen – Deel 2 : het budget

Een juiste inschatting maken van je budget (zowel startbudget als wat je nodig hebt gedurende de uitbating van je B&B) kan van je plan een succes maar ook een ramp maken. Het is dus van levensbelang dat dit juist is.

Kost alles meer dan verwacht, dan zal het langer duren voor je uit de kosten geraakt en riskeer je zelfs een onoverkomelijke schuldenberg. Terwijl het overschatten van de kosten je kan verlammen en ervoor kan zorgen dat je de stap niet durft te zetten.

Startkosten van een B&B kunnen omvatten:
– Aankoop woning
– Renovatie woning
– Aanleg tuin
– Meubilair, beddengoed, afwerking van de kamers.

Dit zijn de terugkerende maandelijkse lasten waar je rekening mee moet houden :
– Huurkosten of Maandelijkse aflossing van een hypotheek
– Dagelijkse kosten (zoals de was, ontbijt, elektriciteit …)
– Marketing kosten ( eigen website, publiciteit, …)
– Eventuele kosten van een werknemer
– Belastingen
– Je persoonlijke leefkosten

Enerzijds moet je zicht hebben op wat je maandelijks nodig hebt om alles te kunnen betalen en anderzijds moet je weten hoeveel je maandelijks kunt verdienen met je kamers. Reken uit hoeveel je minimum bezettingsgraad moet zijn om rond te komen en ga na of het realistisch is om die bezettingsgraad te verwachten (gemiddelde bezettingsgraden in Italië worden regelmatig gepubliceerd per regio en per provincie). Wees voorzichtig met je schattingen, het is beter om uit te gaan van een lage gemiddelde bezittingsgraad dan van een onrealistisch hoge. Moeten je kamers steeds 100% gevuld zijn om rond te komen, dan is je plan uiteraard gedoemd om te mislukken.

Ook niet onbelangrijk : hou geld apart als een soort vangnet in het geval je voor onverwachte kosten komt te staan of als de B&B in bepaalde periodes minder goed draait dan verwacht. Doe je dit niet, dan kan dit voor enorm veel stress zorgen, want dan weet je dat je niet voorbereid bent op tegenvallers.