Ook al zitten wij fysisch in Piemonte (op de grens met Ligurië dan wel), dankzij de mobiele telefoon, internet, whatsapp, …. kunnen wij vanuit onze luie zetel (bij manier van spreken ) onze klanten helpen eender waar in Italië.
Uiteraard kunnen we altijd bijstaan via mail om bijvoorbeeld een koopakte na te lezen en te controleren of een bod met voorlopige koopovereenkomst op te stellen zonder dat we daadwerkelijk betrokken zijn bij de werkelijke aankoop van het huis, maar sinds kort hebben klanten ons ook weten te vinden voor de effectieve organisatie van huizenjachten doorheen de bekende laars.
Zo begeleidden wij Nederlandse klanten op hun zoektocht in Toscane en Umbrië en hebben we nu Belgische klanten op rondreis door Puglia en Sicilië op zoek naar hun droomhuis.
Hoe werkt het? Jullie bezorgen ons een wensenlijst van de te zoeken woning of hebben zelf van thuis uit reeds het internet afgespeurd en huizen geselecteerd die jullie willen bezoeken en vervolgens nemen wij contact op met de diverse vastgoed kantoren om meer informatie op te vragen en afspraken te beleggen.
Essentieel in deze werkwijze is: Elk contact moet uitsluitend via ons gebeuren omdat wij ons bij de Italiaanse makelaar voorstellen als jullie makelaar – hetgeen we theoretisch ook zijn, ook al treden we in de praktijk zuiver als aankoopconsulent op – waardoor jullie beschouwd worden als ‘onze’ klanten en jullie aldus de courtage/commissie van 3% aan de makelaar niet verschuldigd zijn.
Ook niet aan ons, vermits wij werken op uurloon en eventuele ‘kortings’bonus.
Wij leggen het contact, maken de afspraken (ik geef toe, meestal Natascha) en zorgen dat de gewenste huizen op het gewenste moment kunnen bezocht worden, desgewenst al dan niet in aanwezigheid van iemand die ook Nederlands of minstens Engels praat.
Wij leggen ook uit aan de Italiaanse makelaar dat het nog om eerste eerder verkennende bezoeken gaat waarbij onze ‘lijfelijke’ aanwezigheid nog niet noodzakelijk is maar indien er verdergaande bezoeken en/of onderhandelingen worden vastgelegd en onze aanwezigheid gewenst wordt door de klant wij altijd de verplaatsing kunnen maken.
Men kijkt in eerste instantie een beetje raar op, maar de praktijk leert dat ze uiteindelijk wel akkoord gaan met onze werkwijze.
Bij ons huidige klanten die in het zonnige zuiden aan het huizenjagen zijn, is het zo dat er geregeld telefonisch / whatsapp contact is, zelfs op het ogenblik van het effectieve huisbezoek en ze derhalve alle eventuele vragen die ze op het moment zelf hebben aan ons kunnen stellen wanneer de communicatie met de plaatselijke makelaar wat moeilijker verloopt (taalprobleem) of het verhaaltje van de makelaar eventjes moet gecheckt worden naar geloofwaardigheid.
Belangrijk is wel dat de eventuele verdere onderhandelingen ook via ons gebeuren zodat de Italiaanse makelaar niet gaat twijfelen of wij wel effectief jullie makelaar zijn en er aldus geen discussies kunnen opsteken omtrent de courtage van 3% waarop ze natuurlijk toch zo graag aanspraak zouden kunnen maken.
Met de Nederlandse klanten is het tot een effectieve verkoop in Umbrië gekomen, de Belgische klanten hebben Puglia laten vallen en lijken zeer interessante mogelijkheden ontdekt te hebben in La Bella Sicilia, een nieuwe werkwijze die vele mogelijkheden biedt en momenteel positieve resultaten heeft… Wordt dus zeker nog vervolgd!